Lyssna på sidan Lyssna

Dricks­vatten

Vatten är en förutsättning för allt liv. Dricksvatten brukar också kallas för vårt viktigaste livsmedel. Vårt vatten är alltså en mycket viktig resurs och något vi ska vara rädda om.

Bor du i någon av tätorterna har du vanligtvis kommunalt dricksvatten i kranen. Då har vattnet passerat något av våra vattenverk och lever upp till kraven på renhet och håller hög kvalitet. För dig som har eget dricksvatten gäller det att själv se till så att vattnet håller bra kvalitet. Ett bra sätt att göra det på är att regelbundet analysera sitt brunnsvatten. Då vet du om kvaliteten förändras och om du behöver åtgärda något med brunnen.

När vattnet ser annorlunda ut

Ibland kan vattnet se annorlunda ut. Det kan bero på att avlagringar lossnar från ledningarna när vattenhastigheten och strömningsriktningen ändras, till exempel vid läckage eller när vattnet stängs av.

Vanliga orsaker och åtgärder

  • Vattnet är gult eller brunt.
    Det beror på att rost av olika orsaker kan följa med vattnet från ledningarna. En anledning kan till exempel vara att vi utfört ett ledningsarbete i närheten. Rost är inte skadligt för hälsan, men ser inte trevligt ut och bör åtgärdas. Oftast räcker det med att öppna en kran och spola ordentligt tills vattnet blir klart.
  • Vattnet är vitt/gråvitt.
    Vattnet innehåller luft som bildar mikrobubblor när det tappas upp. Efter någon minut försvinner bubblorna. Detta är helt ofarligt.
  • Vattnet är svart.
    Det beror på mangan, ett naturligt grundämne som finns i grundvatten. Spola rejält i minst tio minuter och se om det försvinner.
  • Vattnet är grönt.
    Om du har fjärrvärme är det förmodligen hål på värmeväxlaren. Värmeväxlarvattnet är färgat grönt just för att det ska synas. Kontakta din fjärrvärmeleverantör.
  • Vid missfärgning.
    Om vattnet är missfärgat bör du undvika att tvätta vittvätt. Kontakta oss om vattnet är missfärgat även efter en stunds spolning.

Ta för vana att regelbundet rengöra silarna på armaturerna så att de inte blir igensatta.

Om störningar efter vattenläcka

Efter vattenläckor är det vanligt att det förekommer störningar i vattenleveransen, till exempel missfärgat vatten och luftstötar. Det är helt normalt och går över om du spolar en stund.

Vad ska du göra när vi rekommenderar dig att koka dricksvattnet?

När det finns misstanke om att dricksvattnet innehåller mikroorganismer, som kan göra dig sjuk, rekommenderar vi att du kokar dricksvattnet. Kokningen dödar mikroorganismer som bakterier, virus och parasiter.


Gör så här:

  • Koka upp dricksvattnet i kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt. Det räcker att koka upp dricksvattnet, det behöver alltså inte koka en viss tid.
  • Förvara dricksvattnet i en väl rengjord behållare i rumstemperatur eller kallare, gärna i kylskåp.
  • Koka allt dricksvatten som ska användas som dryck!

Vad ska du mer använda kokt dricksvatten till?

  • All matlagning som inte ska kokas eller värmebehandlas över 100°C.
  • Blanda med saft eller andra drycker.
  • Brygga kaffe, eftersom kaffebryggare inte värmer dricksvattnet tillräckligt för att döda mikroorganismer.
  • Göra is.
  • Skölja frukt, sallad och grönsaker som du inte ska koka.
  • Borsta tänderna.

Vad kan du använda okokt vatten till?

  • Koka mat.
  • Tvätta händer och ansikte.
  • Duscha, men se till att små barn inte sväljer något av vattnet. Undvik att bada.
  • Spola toaletten.
  • Diska i maskin på högsta temperatur (använd torkprogrammet) eller för hand (låt disken torka innan den används)
  • Tvätta kläder
  • Städa och rengöra ytor.
  • Vattna blommor.

Observera att barn inte bör leka i vattenspridare, barnbassänger och liknande när vi gått ut med rekommendation att koka vattnet. Att hämta annat dricksvatten vid anvisade tappställen är ett alternativ/komplement till att själv koka det. Ta reda på om vi har tappställen eller har ställt ut tankar med dricksvatten. Ett alternativ kan vara att köpa dricksvatten på flaska.

Fakta

Hur in­for­merar vi?

  • Om ett mindre antal hushåll drabbas av en vatten­läcka knackar vi dörr och eller lägger informa­tion i brev­lådan.
  • Vid en större läcka går vi ut med en nyhet på vår webb­plats och på Facebook. Vid behov går vi också ut med ett service­medde­lande i Sveriges radio.
  • Sms-tjänst.

Om sms-tjänsten

Felan­mälan

Har du dåligt tryck i kranen och misstänker en vatten­läcka? Då ska du felanmäla det till oss så vi kan åtgärda problemet.

Till felanmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss

AVA-enheten

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: