Sidhuvud Till Strömsunds kommuns startsida

|  Om webbplatsen  |  Felanmälan  |  Kontakt  |  A - Ö  |  Translate |

28 mars 2017

Sömn

Vi behöver sömnen för att både kroppen och hjärnan ska få vila. Under sömnen bearbetar hjärnan intryck från dagen och både hjärnan och kroppen återhämtar sig. Vi klarar att vara utan sömn en natt, men vi får då sämre tankeförmåga och koncentrationssvårighet, huvudvärk, yrsel och blir allmänt lättretliga. Långvarig sömnlöshet kan det leda till fysiska och psykiska problem.

Behov

Vanligtvis behöver vi sju till åtta timmars sömn varje natt. Medan vissa klarar sig med mindre, behöver andra mer. Sömnen bör vara av god kvalitet, alltså effektiv. Faktorer som avgör sömnkvaliteten är vilken tid på dygnet du sover och hur länge du varit vaken innan.

Förebyggande

Oftast vet du själv vilka förutsättningar du behöver för en god sömn men här kommer några vanliga tips:

  • Försök att varva ner ett par timmar innan läggdags.
  • Undvik att dricka kaffe, te, alkohol och alltför mycket mat några timmar innan läggdags.
  • Sovrummen bör vara svalt, mörkt och tyst.
  • Skapa rutiner, sov på regelbundna tider.
  • Motionera regelbundet.
Kontakt

© Strömsunds kommun – Box 500 – 833 24 Strömsund – telefon 0670-161 00  – stromsunds.kommun@stromsund.se  
Organisationsnummer: 212000-2486 – Om webbplatsenLogga in