Platsannonsering i digitala kanaler
Alla lediga tjänster publiceras i Visma Recruit och visas på stromsund.se/jobb. Som komplement vid rekrytering finns möjlighet till annonsering i sociala och digitala medier. Här finns information om olika alternativ.
Platsannons i sociala medier via Jobtip
Jobtip skapar automatiskt ett förslag på en färdig annons till sociala medier vid publicering av platsannons i Visma Recruit. Texten sätts ihop med hjälp av nyckelord från platsannonsen och skapas sedan utifrån färdiga grundmallar med kommunens grafiska profil.
Plattformar, priser och annonseringstid
Annonserna syns på Facebook, Instagram och LinkedIn beroende på valt paket och riktas mot de mest relevanta kandidaterna.
- Standard: Facebook, Instagram samt LinkedIn (vanliga flödet) i tre veckor: 6.790 kr.
- Premium: Facebook, Instagram och LinkedIn (JobSlot) i tre veckor: 9.080 kr. Detta alternativ är särskilt lämpligt när vi söker administrativa tjänster och specialistroller.
Om ansökningstiden är kortare än tre veckor
Om ansökningstiden är kortare än tre veckor anpassas annonsen automatiskt
om den är korrekt angiven i Visma med sista ansökningsdag. Priset (alltså exponeringsbudgeten) blir detsamma, det blir samma antal visningar på kortare tid helt enkelt.
Vad är LinkedIn Jobslot?
Jobslot är LinkedIns egen anslagstavla för lediga tjänster, med prenumerationer via mejl mot den yrkesgrupp vi söker. Den riktas mot en mer aktivt sökande kandidat som ofta är inne på denna kanal. Ett mycket bra komplement utöver flödesannonsering.
Exempel på hur en annons kan se ut
Fyra steg till en färdig annons
- Publicera jobbet i Visma Recruit. Tänk på att skriva en tydlig och passande rubrik då den även syns i annonsen.
- Jobtip skapar automatiskt en annons för sociala medier utifrån förinställda mallar. Inom någon timme får du en förhandsvisning via mejl (se hur det ser ut här ovanför). Du avgör om du vill använda annonsen eller inte, vill du inte annonsera kan du kasta mejlet. Du betalar endast för de annonser du publicerar.
- Använd det färdiga förslaget eller gör egna ändringar av text och bild (se instruktion nedan). Du kan själv leta och ladda ned bilder från kommunens mediabank.
Kontakta kommunikatör om du önskar hjälp med bilder eller har särskilda önskemål. - Publicera annonsen. Skriv in referens eller kostnadsställe under ”Buyer reference”.
När du publicerar annonsen blir den synlig direkt och så snart Facebook, Instagram och Linkedin godkänt den får du delningslänkar via mejl att sprida som du önskar.
Statistik
Det går att få statistik för varje annons. Kontakta Anette Bergqvist eller Pernilla Gunnarsdotter Persson.
Guide: Så ändrar du text och bild
Byta bild
- Klicka på ”Edit” längst upp till höger.
- Välj bild bland de valbara alternativen, eller ladda upp en egen bild genom att klicka på ”Upload”. Glöm inte att klicka på mallen för att ge din annons rätt grafiskt utseende (overlay).
Viktigt! Använd alltid overlay med vit text om bilden är mörk annars syns texten för dåligt! På en ljus bild använder du alltid en overlay med mörk text.
Ändra text
- Klicka på ”Generate” så kommer förslag på en ny text.
- Genom att klicka i textrutan kan du själv göra de ändringar du vill. När du är nöjd klicka på ”Save”.
Rörliga platsannonser via Garuda Jobspots
Genom detta verktyg kan vi skapa rörliga annonser på 30–45 sekunder genom att sätta ihop bilder och använda färdiga, grafiska mallar. Jobspots går även att använda för att göra filmer som ryms inom ramen för employer branding som lyfter kommunen som arbetsgivare.
- Kontakta någon av kommunikatörerna om du önskar en rörlig platsannons!
Exempel på rörlig platsannons
Platsannonsering via Keeparo
Den som har behov av att nå ut med ytterligare annonsering kan använda digitala kanaler. Digital marknadsföring gör det möjligt för oss att möta våra målgrupper där de befinner sig då allt fler idag lägger mer tid på att vara uppkopplade via datorer, plattor eller smarta mobiler.
Efter varje annonsering levererar Keeparo statistik så det går att se räckvidden för annonsen.
Digitala tidningar
Genom en banner-annons kan vi annonsera vårt budskap i digitala tidningar – både lokala, nationella och internationella. Det går även att annonsera på nischade webbsidor, i kontextbaserade artiklar (relevanta för målgruppen) samt valda hemsidor och bloggar. Vilka tidningar annonsen visas i kan variera då det är vart vald målgrupp läser sitt innehåll som styr var annonsen visas. Finns önskemål om specifika tidningar går det att ange vid bokningen.
Banner-annonsen är en klickbar bild med ett budskap. När man klickar på själva annonsen länkas man till vald webbsida för mer information.
Exempel på hur banner-annonser kan se ut
Lärarpersonal Strömsunds kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Platsannons Region Västernorrland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Platsannons Region Kalmar län Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Fyra veckors annonsering | 30.000 kronor |
Sex veckors annonsering | 60.000 kronor |
Åtta veckors annonsering | 90.000 kronor |
Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network
Facebooks nätverk är det största sociala mediet med över 7,55 miljoner användare i Sverige. 78 procent av alla som arbetar i Sverige använder sociala medier, 53 procent loggar in dagligen på Facebook. Facebook och Instagram är två av de sociala medier som har använts mest det senaste året och också de medier med högst daglig användning enligt Svenskarna och Internet 2021.
Vid annonsering på Facebooks nätverk visas annonsen på alla deras plattformar: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Två veckors annonsering | 8.500 kronor |
Tre veckors annonsering | 13.500 kronor |
Fyra veckors annonsering | 19.000 kronor |
Kampanj | Enligt offert KSMG |
Linkedin har fyra miljoner användare i Sverige. Bland de som arbetar har nära fyra av tio internetanvändare använt Linkedin under året. De flesta användarna är bland annat tjänstepersoner, högskoleutbildade och de i storstäder enligt Svenskarna och Internet 2021.
Linkedin är den enda plattformen där vi har möjlighet att annonsera utifrån kompetenser (skills) vi eftersöker på kandidaten. Både aktiva och passiva kandidater nås av annonseringen.
Antal veckor | Pris |
---|---|
30 dagars premiumannons (annonseras lokalt runt placeringsort, syns som rekommenderat jobb i flödet) | 6.000 kronor |
Två veckor spotlight jobs (annonseras nationellt) | 26.000 kronor |
Tre veckor spotlight jobs (annonseras nationellt) | 36.000 kronor |
Fyra veckor spotlight jobs (annonseras nationellt) | 46.000 kronor |
Kampanj | Enligt offert KSMG |
Kombinationsannons Facebooks nätverk + Linkedin
Ett exempel på hur det går att kombinera annonseringen i två digitala kanaler.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Två veckor Facebook + 1 vecka Linkedin (till sista ansökningsdag på Linkedin) | 14.500 kronor |
Tre veckor Facebook + 1 vecka Linkedin | 19.500 kronor |
Fyra veckor Facebook + 1 vecka Linkedin | 25.000 kronor |
Snapchat
Snapchat har 3,3 miljoner användare i Sverige. Nästan fyra av tio av internetanvändarna åtta år eller äldre har använt Snapchat det senaste året och nära var fjärde har varit där dagligen. Det är i synnerhet två generationer som använder Snapchat mer än alla andra, 00-talisterna och 90-talisterna enligt Svenskarna och Internet 2021.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Två veckors annonsering | 15.000 kronor |
Tre veckors annonsering | 22.500 kronor |
Fyra veckors annonsering | 30.000 kronor |
Youtube
Tillsammans med Facebook och Instagram är Youtube det sociala medium som använts mest det senaste året. I målgruppen 16 år eller äldre är det åtta av tio som har använt Youtube under året och det dagliga användandet ligger på 32 procent. Youtube används mest av 00-talister och 90-talister enligt Svenskarna och Internet 2021.
Genom annonsering på Youtube kan vi annonsera vårt budskap i rörligt format med målstyrningsmöjligheter likt Facebook. Målstyrningen går på branscher, intressen och beteenden. För denna typ av annonsering dyker annonsen även upp i kontexter kopplat till ämnet.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Två veckors annonsering | 15.000 kronor |
Tre veckors annonsering | 20.000 kronor |
Fyra veckors annonsering | 30.000 kronor |
TikTok (för kampanjer)
Når målgruppen 18 till 25 år. Tiktok har precis öppnat för annonsering. KSMG rekommenderar främst plattformen för
- rekryteringskampanjer
- employer branding-kampanjer.
Antal veckor | Pris |
---|---|
Två veckors annonsering | 15.000 kronor |
Tre veckors annonsering | 20.000 kronor |
Fyra veckors annonsering | 30.000 kronor |
Beställning av annons
Är du intresserad av att köpa en digital annons och funderar på vad som är lämpligt, kontakta kommunikatör.
Relaterad information
Observera att dokumentet inte uppfyller kraven på tillgänglighet.
Om Jobtip
Jobtip är SKR:s leverantör av rekryteringsannonser på sociala medier. Upphandlingen omfattar 1.120 arbetsgivare inom kommun och regioner. Strömsunds kommun har ett avtal med dem sedan 1 januari 2024.
Kontaktperson:
Benjamin Glänte
070-814 41 12
benjamin.glante@jobtip.com
Till Jobtip:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om Keeparo
Keeparo (tidigare KSMG) är ett konsultföretag som erbjuder olika typer av digital annonsering.
Till Keeparo:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Webbredaktionen
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Gerd Sjöberg
Kommunikatör/Webbsamordnare
0670-161 18
-
Pernilla Gunnarsdotter Persson
Kommunikatör
0670-169 33
- Innehållsansvarig: Pernilla Gunnarsdotter Persson
Senast ändrad/granskad: