Lyssna på sidan Lyssna
Digital annons.

Exempel på digital annons med tre olika bilder som ”tänds” efter varandra.

Platsannonsering i digitala kanaler

Alla lediga tjänster publiceras i Visma Recruit och visas på stromsund.se/jobb. Som komplement vid rekrytering finns möjlighet till annonsering i sociala och digitala medier. Här finns information om olika alternativ.

Jobtip – platsannons i sociala medier

Jobtip skapar automatiskt ett förslag på en färdig annons till sociala medier vid publicering av platsannons i Visma Recruit. Texten sätts ihop med hjälp av nyckelord från platsannonsen och skapas sedan utifrån färdiga grundmallar med kommunens grafiska profil.

Plattformar, priser och annonseringstid

Annonserna syns i valda kanaler och riktas mot de mest relevanta kandidaterna.

  • Standard: Facebook, Instagram samt LinkedIn i tre veckor: 6.999 kr.
  • Premium: Facebook, Instagram, Blocket Jobb, Jobbsafari i tre veckor: 7.999 kr. Detta alternativ är särskilt lämpligt när vi söker administrativa tjänster och specialistroller. 
  • Linkedin Premium Job Slot: 4.900 kr.
    Bra alternativ för att nå passiva kandidater på Linkedin. Annons-alternativet är valbart under ”More channels” i Jobtip-verktyget.

Om ansökningstiden är kortare än tre veckor

Om ansökningstiden är kortare än tre veckor anpassas annonsen automatiskt

om den är korrekt angiven i Visma med sista ansökningsdag. Priset (alltså exponeringsbudgeten) blir detsamma, det blir samma antal visningar på kortare tid helt enkelt.

Om Linkedin Premium Job Slot

  • Premium Jobs ger bra exponering på jobblistan, den målintriktas även mot relevanta yrkesgrupper.
  • Premium Jobs ger en längre exponeringstid. Jobbet exponeras fram till sista ansökningsdatumet eller som högst fyra veckor.
  • Annonsen prioriteras före alla andra jobb, vilket innebär att ditt jobb alltid kommer ligga högst upp på Linkedins anslagstavla.
  • Jobbet rekommenderas via aviseringar och mejl till personer som besökt, ansökt eller prenumererar på liknande tjänster.
  • Jobbet publiceras på kommunens egen företagssida på Linkedin (under jobbfliken).

Så här ser mejlet med annons-förslaget ut. Vill du annonser klickar du på knappen ”Take me to the campaign”, annars kan du kasta mejlet.

Exempel på Jobtip-annons

Speciellt framtagen design med tydlig text. Den vänstra bilden visar utseendet i en händelse, den högra i vanliga flödet.

Fyra steg till en färdig annons

  • Publicera jobbet i Visma Recruit. Tänk på att skriva en tydlig och passande rubrik då den även syns i annonsen.
  • Jobtip skapar automatiskt en annons för sociala medier utifrån förinställda mallar. Inom någon timme får du en förhandsvisning via mejl (se hur det ser ut här ovanför). Du avgör om du vill använda annonsen eller inte, vill du inte annonsera kan du kasta mejlet. Du betalar endast för de annonser du publicerar.
  • Använd det färdiga förslaget eller gör egna ändringar av text och bild (se instruktion nedan). Du kan själv leta och ladda ned bilder från kommunens mediabank att använda till annonsen.
    Kontakta kommunikatör om du önskar hjälp med bilder eller har särskilda önskemål.
  • Publicera annonsen. Skriv in referens eller kostnadsställe under ”Buyer reference”.
    När du publicerar annonsen blir den synlig direkt och så snart Facebook, Instagram och Linkedin godkänt den får du delningslänkar via mejl att sprida som du önskar.

Hitta och ladda ned bilder från kommunens mediabank Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Statistik

Det går att få statistik för varje annons. Kontakta Anette Bergqvist eller Pernilla Gunnarsdotter Persson.

Guide: Så ändrar du text och bild

Byta bild

  • Klicka på ”Edit” längst upp till höger.

Klicka på bilden för att förstora.

  • Välj bild bland de valbara alternativen, eller ladda upp en egen bild genom att klicka på ”Upload”. Glöm inte att klicka på mallen för att ge din annons rätt grafiskt utseende (overlay).

Klicka på bilden för att förstora.

Ändra text

  • Klicka på ”Generate” så kommer förslag på en ny text.
  • Genom att klicka i textrutan kan du själv göra de ändringar du vill. När du är nöjd klicka på ”Save”.

Klicka på bilden för att förstora.

Garuda Jobspots – rörlig platsannons sociala medier

Genom detta verktyg kan vi skapa rörliga annonser på 30–45 sekunder genom att sätta ihop bilder och använda färdiga, grafiska mallar. Jobspots går även att använda för att göra filmer som ryms inom ramen för employer branding som lyfter kommunen som arbetsgivare.

  • Kontakta någon av kommunikatörerna om du önskar en rörlig platsannons!

Exempel på rörlig platsannons

Keeparo – platsannons digitala tidningar

Genom en banner-annons kan du annonsera i digitala tidningar – både lokala, nationella och internationella. Det går även att annonsera på nischade webbsidor, i kontextbaserade artiklar (relevanta för målgruppen) samt valda hemsidor och bloggar. Vilka tidningar annonsen visas i kan variera då det är vart vald målgrupp läser sitt innehåll som styr var annonsen visas. Finns önskemål om specifika tidningar går det att ange vid bokningen.


Banner-annonsen är en klickbar bild med ett budskap. När man klickar på själva annonsen länkas man till vald webbsida för mer information.


Exempel på hur banner-annonser kan se ut

Lärarpersonal Strömsunds kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Platsannons Region Västernorrland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Platsannons Region Kalmar län Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Pris banner-annons i digitala tidningar

Antal veckor

Pris

Fyra veckors annonsering

30.000 kronor

Sex veckors annonsering

60.000 kronor

Åtta veckors annonsering

90.000 kronor


Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network

Facebooks nätverk är det största sociala mediet med över 7,55 miljoner användare i Sverige. 78 procent av alla som arbetar i Sverige använder sociala medier, 53 procent loggar in dagligen på Facebook. Facebook och Instagram är två av de sociala medier som har använts mest det senaste året och också de medier med högst daglig användning enligt Svenskarna och Internet 2021.


Vid annonsering på Facebooks nätverk visas annonsen på alla deras plattformar: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network.


Pris annonsering på Facebooks nätverk

Antal veckor

Pris

Två veckors annonsering

8.500 kronor

Tre veckors annonsering

13.500 kronor

Fyra veckors annonsering

19.000 kronor

Kampanj

Enligt offert KSMG

Linkedin

Linkedin har fyra miljoner användare i Sverige. Bland de som arbetar har nära fyra av tio internetanvändare använt Linkedin under året. De flesta användarna är bland annat tjänstepersoner, högskoleutbildade och de i storstäder enligt Svenskarna och Internet 2021.


Linkedin är den enda plattformen där vi har möjlighet att annonsera utifrån kompetenser (skills) vi eftersöker på kandidaten. Både aktiva och passiva kandidater nås av annonseringen.


Pris annonsering på Linkedin

Antal veckor

Pris

30 dagars premiumannons (annonseras lokalt runt placeringsort, syns som rekommenderat jobb i flödet)

6.000 kronor

Två veckor spotlight jobs (annonseras nationellt)

26.000 kronor

Tre veckor spotlight jobs (annonseras nationellt)

36.000 kronor

Fyra veckor spotlight jobs (annonseras nationellt)

46.000 kronor

Kampanj

Enligt offert KSMG

Kombinationsannons Facebooks nätverk + Linkedin

Ett exempel på hur det går att kombinera annonseringen i två digitala kanaler.


Kombinationsannons Facebooks nätverk + Linkedin

Antal veckor

Pris

Två veckor Facebook + 1 vecka Linkedin (till sista ansökningsdag på Linkedin)

14.500 kronor

Tre veckor Facebook + 1 vecka Linkedin

19.500 kronor

Fyra veckor Facebook + 1 vecka Linkedin

25.000 kronor

 

Snapchat

Snapchat har 3,3 miljoner användare i Sverige. Nästan fyra av tio av internetanvändarna åtta år eller äldre har använt Snapchat det senaste året och nära var fjärde har varit där dagligen. Det är i synnerhet två generationer som använder Snapchat mer än alla andra, 00-talisterna och 90-talisterna enligt Svenskarna och Internet 2021.


Pris annonsering Snapchat

Antal veckor

Pris

Två veckors annonsering

15.000 kronor

Tre veckors annonsering

22.500 kronor

Fyra veckors annonsering

30.000 kronor

Youtube

Tillsammans med Facebook och Instagram är Youtube det sociala medium som använts mest det senaste året. I målgruppen 16 år eller äldre är det åtta av tio som har använt Youtube under året och det dagliga användandet ligger på 32 procent. Youtube används mest av 00-talister och 90-talister enligt Svenskarna och Internet 2021.


Genom annonsering på Youtube kan vi annonsera vårt budskap i rörligt format med målstyrningsmöjligheter likt Facebook. Målstyrningen går på branscher, intressen och beteenden. För denna typ av annonsering dyker annonsen även upp i kontexter kopplat till ämnet.


Pris annonsering Youtube

Antal veckor

Pris

Två veckors annonsering

15.000 kronor

Tre veckors annonsering

20.000 kronor

Fyra veckors annonsering

30.000 kronor

TikTok (för kampanjer)

Når målgruppen 18 till 25 år. Tiktok har precis öppnat för annonsering. Keeparo rekommenderar främst plattformen för

  • rekryteringskampanjer
  • employer branding-kampanjer.

Pris annonsering TikTok

Antal veckor

Pris

Två veckors annonsering

15.000 kronor

Tre veckors annonsering

20.000 kronor

Fyra veckors annonsering

30.000 kronor

Beställning av annons

Är du intresserad av att köpa en digital annons och funderar på vad som är lämpligt, kontakta kommunikatör.

Relaterad information

Om Jobtip

Jobtip är SKR:s leverantör av rekryteringsannonser på sociala medier. Upphandlingen omfattar 1.120 arbetsgivare inom kommun och regioner. Strömsunds kommun har ett avtal med dem sedan 1 januari 2024. Priserna indexjusteras varje år den 1 september.


Kontaktperson:

Julia Singh

073-700 46 78
julia.singh@jobtip.com

Till Jobtip:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om Keeparo

Keeparo (tidigare KSMG) är ett konsultföretag som erbjuder olika typer av digital annonsering.

Till Keeparo:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss

Webbredaktionen

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: