Publicerad:
December: Vi ställer om och arbetar smartare
Digital övervakning underlättar arbetet för medarbetarna på AVA-enheten som ansvarar för avfall, vatten och avlopp. Omställningen är resurseffektiv och ökar driftsäkerheten på bland annat vattenverk och reningsverk. Läs om det och andra exempel på omställningar i årets sista artikel på temat Framtid i förändring.
Som kommun har vi många olika uppdrag och ansvarsområden. Det innebär både utmaningar och möjligheter i våra verksamheter. Vi är ständigt öppna för nya arbetssätt och lösningar som gör att vi kan arbeta smartare, använda resurserna bättre och fortsätta att upprätthålla vår service till dig som bor i kommunen.
Digital övervakning
Sedan ett par år tillbaka har AVA-enheten, teknik- och serviceförvaltningens enhet för avfall, vatten och avlopp, gått över till digital övervakning av vattenverk, reningsverk, pumpstationer, tryckstegringar och reservoarer.
Omställningen innebär att maskinisterna inte lägre behöver åka lika ofta till respektive anläggning.
– Nu ser vi flöden, tryck och nivåer på distans via datorn. Vi får även larm via systemet. Det ökar driftsäkerheten både för oss och kunderna och vi kan minska våra transporter vilket är bra för miljön, säger Kristina Krånglin, AVA-controller.
Den digitala övervakningen sparar tid och resurser, gör enheten mindre sårbar vid personalfrånvaro och underlättar planeringen av underhåll.
Digitala körjournaler
Vård- och socialförvaltningen har sedan hösten 2022 digitala körjournaler för sina tjänstefordon. Genom det räknar man med att spara över 800 timmar per år på ren administration – tid som istället kan läggas på kärnverksamheterna, exempelvis hemtjänsten.
Även miljö- och byggavdelningen har infört digitala körjournaler.
Prognosstyrd värme och elektronisk bokning
För att minska energiförbrukningen använder Strömsunds hyresbostäder prognosstyrning för värmen i en stor del av sina fastigheter. Systemet ser till att hålla en jämn temperatur i lägenheterna oavsett väder och vind. Det är en lösning som sparar tid och resurser samtidigt som den minskar miljö- och klimatpåverkan.
– Det är även ett bra verktyg vid exempelvis klagomål på värmen då vi kan följa temperaturerna digitalt på distans, säger Madelene Eriksson som är administrativ chef.
Bostadsbolaget har även infört digital bokning och taggsystem i många tvättstugor vilket ökar kontrollen och underlättar för hyresgästerna.
App för schemaläggning
Barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen använder en app där vårdnadshavare digitalt kan lägga in schema för förskola och fritids. Appen används också för in- och utcheckning på förskolan, vilket ökar tryggheten kring vilka barn som är närvarande.
– Tidigare har schemaläggningen skett via pappersblankett, omställningen förenklar hanteringen avsevärt. Det är tidsbesparande att slippa pappersarbetet. Det är också enklare för vårdnadshavarna att ändra sina scheman nu direkt i appen, säger Mia Eriksson, skoladministratör.
E-tjänster
Kommunen arbetar löpande med att bygga e-tjänster för att så många av våra kommunala ärenden som möjligt ska gå att göra digitalt. Det är smidigt för användaren, och underlättar vårt administrativa arbete vilket frigör resurser och höjer effektiviteten.
- Innehållsansvarig: Peter Jemtbring
Senast ändrad/granskad: