Tobak och liknande produkter
Ansökan om tillstånd
Du som säljer tobaksvaror måste från och med den 1 juli 2019 ansöka om tillstånd hos kommunen enligt lag om tobak och liknande produkter. Både detajlhandlare och partihandlare behöver söka tillstånd.
För att få tillstånd ska du visa att du är lämplig att utöva verksamheten. Du behöver också lämna in ett egenkontrollprogram i din ansökan. När du lämnar in din ansökan tas en ansökningsavgift ut.
Avgift för tillstånd
Kommunen kommer att ta ut en avgift för tillståndsansökan enligt av kommunfullmäktige fastställd taxa.
Avgift för tillsyn
Vi tar ut en årlig tillsynsavgift, enligt kommunens taxa, som inkluderar allt tillsynsarbete.
- tillsynsbesök i butik
- eventuellt kontrollköp
- utredningsarbete
- samordning av tillsynsarbete
- dekaler och annat material.
- tillsyn av märkning.
Anmäl försäljning av e-cigaretter
Försäljning av e-cigaretter och påfyllandsbehållare behöver endast anmälas till kommunen. Till din anmälan ska ett egenkontrollprogram bifogas.
Ägarbyte
Vid ägarbyte ska du som butiksägare anmäla det till miljö- och byggavdelningen. Det är viktigt eftersom rätten att sälja tobak inte följer med till den nya ägaren.
Om du slutar sälja tobak
Om du som butiksägare inte längre vill sälja tobak ska du anmäla det till miljö- och byggavdelningen så att vi inte skickar faktura på tillsynsavgiften.
Definition av tobak
En tobaksvara innehåller till någon del tobak och är avsedd att rökas, tuggas, snusas eller sugas på.
Exempel är cigaretter, cigarrer, cigariller, pip- och rulltobak, snus, tuggtobak, portionstobak, råtobak och tobak till vattenpipa.
Miljö- och byggavdelningen
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Miljö- och byggavdelningen
0670-161 00 vx
- Innehållsansvarig: Erik Casselbrant
Senast ändrad/granskad: