Hjälp att ringa
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.
Kontakta oss via Texttelefoni.se
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter.
Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.
- För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se.
- Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
- För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Mer information hittar du på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss via Bildtelefoni.net
Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.
- För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu. Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via bildtelefoni.net. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
- För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss via Teletal
Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är kostnadsfri.
- Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.
Mer information hittar du på www.teletal.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kostnadsfri nummerupplysning
118 400 är en nummerupplysningstjänst för dig som beroende på synnedsättning, annan funktionsnedsättning, eller av andra skäl, har särskilt behov av tjänsten. Du som inte kan söka efter nummer i kataloger, på internet och inte kan ringa avgiftsbelagda nummerupplysningar och notera numret för framtida behov, kan få använda 118 400. Tjänsten är avsedd för personligt bruk för privatpersoner i Sverige.
Mer om tjänsten hittar du på 118400.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta kundtjänst på telefon 020-36 46 56 eller via mejl info@118400.se om du har frågor. De kan hjälpa dig med behörighet till tjänsten.
Utifrån typ av funktionsnedsättning
PTS (Post- och telestyrelsen) har uppdraget att tillhandahålla tjänster som ger personer med funktionsnedsättning likvärdig tillgång till telefoni och post som andra grupper i samhället har. Flera av tjänsterna är även till för personer som är i kontakt med personer som behöver använda tjänsterna beroende på funktionsnedsättning eller hög ålder.
Strömsunds kommun
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Strömsunds kommun
0670-161 00
- Innehållsansvarig: Peter Jemtbring
Senast ändrad/granskad: