Plan för att förebygga diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller för Vattudalsskolan i Strömsund och läsåret 2024/2025.
Målsättningen med planen är att;
- främja allas lika rättigheter
- vara ett konkret verktyg i arbetet för att förebygga och motverka diskrimineringar, trakasserier och kränkande behandling.
Vattudalsskolans vision
Vårt främjande, förebyggande och åtgärdande arbete mot diskriminering och kränkande behandling skapar trygghet, studiero och en tillitsfull skolmiljö som främjar elevernas personliga utveckling. All personal på skolan tar kraftfullt avstånd från alla tendenser till diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling, det ska inte förekomma. Alla ska känna sig trygga och välkomna på skolan. Eleverna ska få behålla sin identitet. Både barn och föräldrar ska känna förtroende för personalen. På Vattudalsskolan ska alla känna glädje och trygghet när vi träffar kamrater och vuxna. Det är viktigt att visa hänsyn, vara omtänksam, ha ett vårdat språk och uppträda på ett bra sätt mot andra.
Om du, vuxen eller barn, får vetskap om eller själv blir utsatt för att bli retad, kränkt, hotad, diskriminerad, utsatt för våld eller på annat sätt blir illa behandlad, vill vi att du med en gång berättar detta för en personal på skolan och/eller dina föräldrar eller annan vuxen. Detta gäller även om du upplever detta på sociala medier. Personalen i skolan är där för att hjälpa dig.
Förklaringar till viktiga begrepp
Diskriminering
En förenklad beskrivning av diskriminering enligt diskrimineringslagen är att någon missgynnas eller kränks och att missgynnandet eller kränkningen har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Diskrimineringen kan vara direkt eller indirekt. Bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakkasserier och instruktioner att diskriminera är andra former av diskriminering.
Kränkande behandling
I 1 kap. skollagen och i läroplanerna används begreppet kränkande behandlig brett och omfattar då alla typer av kränkningar inklusive diskriminering enligt diskrimineringlagen och även diskriminering med koppling till andra omständigheter som gällder enskilde som person. I 1 kap. 2 § Regeringsformen står att "Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniska ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuel läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person". I 6 kap. skollagen avgränsas kränkande behandling till att avses ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen.
Främjande och förebyggande, upptäckande arbetsinsatser under läsåret 2024/2025
Under detta läsår kommer vi att arbeta utifrån dessa punkter;
- Trivselregler som arbetas fram tillsammans med eleverna.
- Värdegrundsarbetet ska genomsyra allt skolarbete med belyses extra under helklass-tiden samt vid 3 schemabrytande dagar under läsåret 2024/2025. De schemabrytande dagarna fokuserar på teman utifrån kapitel 1 och 2 i Lgr 22.
- Vi kartlägger/undersöker elevernas trygghet och trivsel bland annat genom enkäten "Trygghet och studiemiljö på Vattudalsskolan" en gång per termin.
- Under utvecklingssamtal förs samtal om trivsel.
- Klassråd och elevråd vid minst 8 gånger under läsåret.
- Föräldraråd 2 tillfällen per termin.
- Arbeta med/åtgärda förbättringspunkterna som framkommit under föregående läsår.
- Använda lämplig litteratur för att stärka elevernas förmåga och prata om svåra saker, stärka deras förmåga och värna om sin kropp och hur man kan hanter saker som sker på sociala medier. Exempelvis Schysst på nätet, Internetstiftelsen.
- Lärmiljöer - diskutera och förbättras - lyfts i klass- och elevråd.
- Gruppstärkande aktiviteter med hela skolan minst en gång per termin samt filuftsverksamhet såsom kantottur, fjällvandring etc.
- Föreläsning för alla elever på Vattudalsskolan - LIVETS MÄSTARE - Av Björn Benz och Emma Hammarsten Yder.
- Många vuxna i skolans cafeteria, studiehall och korridorer.
- Alla föräldrar informeras vid föräldramöten om skolans "Plan för att förebygga diskriminering och kränkande behandling".
- Personalen på Vattudalsskolan arbetar kontinuerligt för att förebygga och följa upp diskriminering och kränkande behandling. Arbetet gäller alla!
Förbättringsområden och mål från kartläggningar för läsåret 2024/2025
Platser/Områden som kan upplevas otrygga samt skapa dålig studiero enligt enkät och utvecklingssamtal hösten 2024 är:
- Rasthallen, - hög ljudnivå
- Språkbruket
- Omklädningsrum
- Korridorer
Åtgärder;
Fler vuxna i rasthallen.
Sprida ut rasterna för eleverna
Flytta biljardbordet och bingisbord för att sprida ut eleverna.
Alla matdiskar öppna i matsalen.
Schemabrytande dagar utifrån kapiter 1 och 2 i Lgr 22.
Utvärdering av årets åtgärder
Utvärdering sker tillsammans med eleverna senast 2025-05-31 i samband med Hl-tiden, vilket mentorerna ansvarar för. Personalen delger rektor detta via mail senast första veckan i juni 2025. Under september månad tas utvärderingen också upp i elevrådet, vilket rektor ansvarar för. Då sker också avstampet för nästa läsår med nulägesundersökning. Resultaten redovisas i planen nästa läsår.
Åtgärdande arbete -
Syftet med det åtgärdande arbetet är att snabbt kunna åtgärda fall av diskriminering och kränkande behandling och säkerställa att det inte händer igen.
- AnmälaAll personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling/diskriminering är skyldig att genast meddela detta till rektor. Rektor fyller i dokumentet "Anmälan om kränkning" och anmäler till huvudmannen. Tänk på att enbart skriva kortfattad beskrivning av händelsen. Eleven och föräldrar uppmanas att omedelbart berätta för personal, som de känner förtroende för på skolan, om de misstänker kränkning eller diskriminering för vidare åtgärder
- UtredaDen som först får kännedom om att en elev eller vuxen anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling/diskriminiering ser till att en utredning, utifrån Vattudalsskolans handlingsplan, påbörjas samma dag. Om personalen inte känner sig trygg eller inte känner eleven tillfrågas t ex. mentor. I vissa fall kan EHT-teamet vara behjälpliga. Händelsen dokumteras i utredningsprotokollet som skickas till rektor.
- Vidta åtgärderI handlingsplanen ska det framgå vilka åtgärder som ska vidtas. Om man inte når tillfredsställande resultat efter handlingsplanen sammankallas Elevhälsoteamet och personal som arbetat utifrån handlingsplanen för att diskuter ytterligare åtgärder. Barn- kultur och utbildningsnämnden informeras om man inte kommit till någon lösning av ärendet och överväger att överlämna det till polis eller socialtjänst.
OBS! Vid kränkande/diskriminerande behandling mellan vuxna och elev samt elev och vuxen utreder och ansvarar rektor för all dokumentation, uppföljning samt kontakter vid misstanke och uppdgande att en anställd kränker en elev.
Handlingsplan, hur vi utreder
Utredning skall alltid ske med all möjlig hänsyn till den som är utsatt och övriga inblandade. Vad som har hänt bör allsidigt belysa vad som inträffat och omfatta både den person som upplever sig ha blivit utsatt och han/hon/de som påstås ha utövet kränkningarna. Vid samtal med vårdnadshavare kan vi nämna andra inblandade men vi diskuterar inte elever med andra än vårdnadshavare. Utredningen dokumteras i utredningsprotokollet som skickas till rektor. Rektor ansvarar för att sammanställa dokumentet.
Helst samma dag ska följande samtal göras:
- Samtal med personen som påstås ha kränkts, samt information till berörda vårdnadshavare.
- Samtal med personen/personerna som påstås ha kränkt. Kontakt med vårdnadshavare till den påstås ha kränkt och andra aktivt inblandade, för att informera dem och be om deras medverkan och hjälp.
- Åtgärder upprätas för de inblandade.
- Informera rektor genom att skicka utredningsprotokoll
Uppföljning
- Uppföljande samtal med eleven som blivit kränkt samt vårdnadshavare senast efter två veckor samt med eleven/eleverna som utövat kränkningen. Vid behov ytterligare samtal vidare tills kränkningarna har upphört.
- Varje månad träffas rektor och huvudman för att följa upp skolans ärenden. Rektor återkopplar till mentorer om ärendet avslutats eller om andra åtgärder bör vidtas.
Överlämning:
- Vid behov anmäls ärendet till elevårdskonferens där ytterligare åtgärder beslutas.
Elevhälsoteam, EHT
Titel | Namn | Telefon |
---|---|---|
Rektor | Helene Englund | 0670-162 35, 070-554 45 51 |
Skolsköterska | Sofia Sannemo | 0670-162 36 |
Skolkurator | Emma Hammarsten Yder | 0670-164 59 |
Specialpedagog | Katarina Hansson | 072-245 23 20 |
Skolläkare | Kalle Maripuu | |
Skolpsykolog | Björn Benz | |
Logoped | Kim Månsson | |
Resurspedagog | Marie Landin | |
Speciallärare | Susanne Hjälm Johansson |
Vattudalsskolans trivselregler
- för en trygg och lärande skolmiljö under läsåret 2024-2025
- Alla får en bra arbetsmiljö genom att vi skapar trivsel.
- Alla respekterar varandra och visar hänsyn. Respekterar när någon säger stop.
- Alla tar hand om skolan och ser till att den inte förstörs.
- Under skoldagen vistas vi på skolans område.
Vattudalsskolan
Parkgatan 9
833 35 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Helene Englund
Rektor Vattudalsskolan
0670-162 35
- Innehållsansvarig: Helene Englund
Senast ändrad/granskad: